Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Heynderickx - WaarBenJij.nu Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Heynderickx - WaarBenJij.nu

Kinderboekenfestival

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

30 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Maandag begon het kinderboekenfestival (KBF). Het festivalterrein was in twee stukken verdeeld: een overdekte zaal met betonvloer, waar de boekenwinkels en sponsors hun stand hadden, en dan het gedeelte buiten: grote partytenten op zand.

Wij staan op het zandgedeelte en ja… het Surinaamse weer heeft ons het weer gelapt. Tijdens het opzetten van de stand en in de dagen erna regende het voortdurend: de doeken (muren) werden nat en waaiden weg, het regende binnen en alles werd één modderpoel, de sfeer zat er niet in, kinderen hadden het koud, leerkrachten zonken met hun hakschoentjes weg in de modder…

’s Morgens ontvangen we vooral scholen en zo zag ik ook mijn klasje van Charlesburg nog eens terug! De kinderen luisteren naar een verhaaltje, voeren een opdracht uit en leren een liedje. ’s Avonds is het festival open voor gezinnen en dan kunnen ze bij ons ‘didactische’ spelletjes spelen: lettereendjes vissen om een woord te maken, watermemory, op een paneel aanduiden wat wel en niet in het water hoort, de waterkringloop...
Maar de eerste avonden hebben we geen kinderen gezien! Onze stand staat in een verloren hoek waar heel veel modder ligt, dus het is niet zo raar dat de mensen ons niet weten te vinden.

We zijn ook wel een buitenbeentje vergeleken met de anderen, maar dan op een goede manier! Het thema is water (de ironie) en als je de tent binnenkomt, lijkt het (of moet het lijken) alsof je een aquarium binnenwandelt. De muren zijn gemaakt uit verschillende tinten blauw doek, er hangen patrijspoorten, mooie prenten, er hangen visjes aan het plafond, er liggen tapijten en zwembandjes op de grond om op te zitten… Awel, we hebben dat goed gedaan, al zeg ik het zelf!
De andere stands bestaan vooral uit een paar tafels en stoelen en de standhouders komen niet af als het regent. Echt op z’n Surinaams dus!

Sommige van onze buurstands worden nu langzaam maar zeker meer aangekleed. Misschien hebben we hen wat inspiratie gegeven? De standhouder tegenover ons heeft alleszins héél veel inspiratie bij ons opgedaan… Ze heeft zelfs ons liedje gepikt waardoor de kinderen het lied al kennen voor ze bij ons terecht komen (oooh smerig).

Eerst vond ik dat de stand naast ons wel een toffe act had: twee clowns die liedjes zingen met de kinderen… Tot ik eens op hun bindteksten begon te letten: “Ja als je maar in Jezus gelooft, dan komt alles in orde. Jezus die geeft je alles wat je maar vraagt. Dankzij Jezus worden al je dromen waar. Leve Jezus!” En dat hoor je dus de hele dag door… Jeeses zeg, help…

Gelukkig begon het weer de laatste dagen wat te beteren. De modder droogt nu eindelijk op en in de tent vlakbij ons wordt af en toe een poppenkast opgevoerd, die de mensen onze richting uitlokt. Zo ontdekten sommige kinderen toch eindelijk onze stand. En we hebben wel succes! Vooral het eendjes vissen is populair, zowel bij kinderen als bij volwassenen...

Zaterdagmiddag wordt het festival afgerond en breken we onze stand weer af. Hopelijk blijft het droog, want van al dat gewater hebben we nu wel onze buik vol …

O ja! Voor ik het vergeet! Zaterdag wordt er hier ook weer gefeest! En niet zomaar gefeest, nee nee, want vrijdag 30 maart = mijn verjaardag! Hoog tijd dus om mijn oude botten nog eens buitenshuis te slepen. Ik heb het andere Belgenkamp ook alvast uitgenodigd om mij hierbij te ‘assisteren’. Eerst gaan we ’s middags naar een poolparty en ’s avonds feestjeuuu in Paramaribo!

• 30 Maart 2007 - 13:27

MADRE:

EEN DIKKE PROFICIAT MET DE 23ste VERJAARDAG!!!
    MAAK ER MAAR EEN LEUKE DAG VAN
    Dikke kus
    mama

• 30 Maart 2007 - 13:52

Nele (Braet ;):

Hey! meid !! GELUKKKIGE VERJAARDAG !! geniet er daar maar met volle teugen van daar in Suriname en maak der een tof feestje van !!

• 30 Maart 2007 - 14:15

Mathi:

jeet,keb al e mailtje gezonden ma mocht die nie aangekomen zijn wens ik je een eel gellukkige verjaardag!!!!!enjoy!!!

• 30 Maart 2007 - 14:16

Mathi:

• 30 Maart 2007 - 15:18

Annabelle & Marco:

GELUKKIGE VERHAARDAG !

XXXXX

• 30 Maart 2007 - 16:00

Linda:

Een prettige verjaardag. Proficiat!
    Laat je maar eens lekker gaan en hopelijk niet door de modder!!!

• 30 Maart 2007 - 17:49

WOUT:

GULLKIGE VERJAARDEG Ellen veel plezier in je spiesjale paasvakanie

• 30 Maart 2007 - 17:52

Wout :

sorry voor de schijf fouten mijn arm zit in de plaaster

• 30 Maart 2007 - 19:16

Elke:

Een heel gelukkige verjaardag mn maatje!!!! Maak er maar een dik Surinaams feest van! en als je thuis komt, mag je alles nog eens herdoen.

ZOEN

• 30 Maart 2007 - 21:25

De Roggemannekes:

Ellen, maak er een onvergetelijk verjaardagsfeest van!
    Knuffel van ons allemaal!

• 02 April 2007 - 13:37

Charlotte:

Heyla nichtje!!!!!

wou je met je verjaardag verrassen met een berichtje maar 'k zat in italie op skireis (de totale andere wereld) en k had je abnormaal nummer nie opgeslaan.............; :( :( :(

maar ben back, en dus veeeeeeeel te laat maar toch een HEEEEEEEEELE gelukkige verjaardag..

en aj back zijt is't keer tijd voor de reunie é :)
    groetjes

je nichtje

• 06 April 2007 - 09:53

Lobke:

Heyla

Ik doe maar lekker mee met de rest en wens je een supertoffe verjaardag!! (beetje te laat, maar dan feest ge maar nog es he!)