Leve Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Heynderickx - WaarBenJij.nu Leve Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ellen Heynderickx - WaarBenJij.nu

Leve Suriname

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Dag beste achtergebleven Belgen!

We zijn goed, maar wel met een uur vertraging gearriveerd in Suriname! Een vreugdedansje op het vliegveld mocht niet ontbreken! Het is hier ongeveer vijfendertig graden, heel drukkend maar 's avonds valt het best mee.

Zoals jullie misschien al hebben gemerkt, Belgische netwerken werken hier niet, dus aan mijn oude nummer heb ik niets.
Ik heb ondertussen een Surinaamse SIM-kaart gekocht, dus je kan me vanaf nu bellen op het nummer 0059 78 90 91 42. Het jammere is dat ik wel smsen kan sturen maar niet ontvangen. Stuur dus maar veel mails!

Wij wonen in Uitvlugt, een van de deelgemeentes van Paramaribo. Ons huisje is dik in orde, we hebben zelfs een tv, dvdspeler en rijstkoker! Ik heb ook met veel moeite en zonder veel beenbreken mijn klamboe kunnen ophangen.

Op het eerste zicht lijkt Suriname een prachtig land: veel natuur (wel droog), palmbomen en vooral veel contrast in het landschap: enorme verschillen tussen arm en rijk. Het huis aan de andere kant
van de straat is een paleis (naar het schijnt hebben vooral de drugshandelaars hier de grote huizen, maar ik zal mij voorlopig nog niet uitspreken over onze nieuwe buurman) en onze achterburen wonen in een klein hutje. Langs de weg die van de luchthaven naar de stad leidt, zag ik ook veel krottendorpen.

Het ‘Surinaams’ dat men spreekt is onverstaanbaar en het Nederlands heel grappig. Ze laten vaak lidwoorden en hele stukken zin weg, kort maar bondig.

Boodschappen zijn hier precies wel goed te krijgen. Om de kilometer heb je kleine supermarktjes, allemaal eigendom van Chinezen. Alles is dus te krijgen bij ‘de Chinees’ zoals ze hier zeggen!

Het onderwijs schijnt nogal gebrekkig te zijn om het zacht uit te drukken. Door slechte methodes kunnen leerlingen van het vijfde leerjaar eigenlijk maar gebrekkig lezen. Dat belooft voor onze stage... Er zijn wel afgedankte boekjes van twintig jaar oud voor de kinderen, maar verder zal ik mijn lessen helemaal zelf uit mijn duim mogen zuigen!

Alles is hier zo rustig... De volksleuze kwam mij al van verschillende kanten tegemoet: 'Ja komt allemaal in orde, alles kan in Suriname’. Of het dan ook echt allemaal in orde komt... Enkele dagen geleden was er brand hier niet ver vandaan en ze waren er direct bij met twee brandweerwagens... Ze waren ze wel vergeten te vullen.

Gisteren hebben we per ongeluk en tot onze eigen verbazing kennisgemaakt met nog acht andere Belgen van Artevelde Hogeschool. Wel een verademing na al de Nederlanders hier! We gaan ook met hen zo snel mogelijk naar het binnenland, jungle, om de reiskosten te drukken.

We hebben ondertussen ook al eens het centrum van de stad verkend en er is hier wel een en ander te doen om uit te gaan dus dat is ook mooi meegenomen: vooral salsa en reggae muziek wel.

Vanaf maandag begint het echte werk: We worden ingewerkt op het project LEARN en de week daarop begint de stage. Ik ben eens benieuwd... Het schijnt niet evident te zijn om hier les te geven; de kinderen zijn ongeïnteresseerd en luisteren niet. Maar daarover zal ik binnenkort genoeg kunnen vertellen!

Ik mis jullie nu al (een beetje)!

Heel warme groeten uit SURINAME!!!!!!!!!!

Jullie Ellen/Germainetje

  • 05 Februari 2007 - 09:58

    Charlotte:

    Hey nichtje!!! wist daar in de verte?
    ge mis me toch wel zeker :p
    ja die elektriciteitspalen.. amai wi.. 'k kan der van hieruit niets aan doen wi, 'k ent keer gevraagd aan de werkmannen of da ze da daar willen komen vermaken, mo ze zagen het nie zitten :p

    zeg hou beetje je manieren :p en amuseer je ngo éé, 'k ga nog wel in de tijd eens iets laten weten. ma 'k volg vol spanning de verhalen van je gebeurtenissen.

    Groetjes!!!

  • 05 Februari 2007 - 14:22

    Lobke:

    Haha, en jij maar denken dat je de Chinezen van in Brugge voor 3 maanden kon ontlopen!?
    Gelukkig kan je je toch wel verzoenen met de volksleuze zeker?!

    'k Zou zeggen: fuif er maar op los in het centrum van de stad voor je aan die lessen moet beginnen, enneuh: wees voorzichtig in de jungle hé...

    **

  • 05 Februari 2007 - 15:03

    Hags Fag:

    Vertaling van het tekstje : Ellen is per ongeluk ne drugskot binnengelopen terwijl ze eigelijk achter ne brood wou ... werd slecht van de dampen, liep naar buiten om iets te gaan drinken ... dronk te veel uit de brandweerwagens ... en liep dan nog eens tegen een paal ... tsss de schuld op andere mensen steken ! ;-p
    lofjoe Hag ! -xxx-

  • 06 Februari 2007 - 09:14

    Marianne:

    hoy Ellen,
    je zie nu toch gewend van dialect toren, 'k gon nu mo voortdoen zeker. E je gie da wel gezien die armoede tussen 't vliegpling en joender ussetje, no de foto te zien e je gie meestal geslapen! Profitert er mo goed van en leert die arme kientjes mo rap lezen en schrieven da ze ook e kè een mailtje kunnen zenden.
    salutjes en tamusement

  • 06 Februari 2007 - 13:45

    Ruthie:

    hoezo verademing na al die nederlanders haha :p
    blijkbaar stel je het goed meis... houden zo eneuh... tegen daje were bent: ik HEB een kot jaja van mij alleen ;-)en nog iets wat er leuk aan is: tis niet ver van den snuf... 5min of zo er van stappen haha)
    tot de volgende en frisse, maar tegen daze in suriname zijn, warme groeten uit belgië...
    Toedels! xxx

  • 06 Februari 2007 - 20:47

    Mathi:

    jips meid,ken gezien da je je weer van je fotogeniekste kant laten zien et :p,aso ken me jen e, kwou dak daar ook int zunnetje kost zitten, ted ier vandage voe den eerste ke e brokke gesneeuwd brrr,later eeeeeee,xxx

  • 07 Februari 2007 - 13:23

    Linda:

    Hey,

    Amuseer je maar rot en laat maar lekker meegenieten. Misschien best een helm opzetten om verdwaalde elekticiteitspalen te kunnen trotseren. Vergeet je fles "spa reine" niet!
    groetjes
    Linda en de Wulletjes

  • 07 Februari 2007 - 16:46

    Frank:

    Dag Ellen,
    Geniet van de mooie momenten die je daar mag beleven.
    Grtjes,
    Frank, Marie-Jeanne, Bram en Emmy

  • 08 Februari 2007 - 14:58

    Barbara:

    Jawadde een flinke gezellige boterham zo te zien! ;-)
    Zelf begin ik er volgende week mee. We hebben vandaag de uitleg gekregen over de keuzemodule ICT en het komt erop neer dat je jezelf mag verdiepen in een aantal programma's en daar dan zelf educatieve software over mag maken.
    En nog npaar zaken, maar die ga ik je eens privé doormailen of ik geraak hier ook nog aan een bijzondere aardige boterhammenstapel :p
    Groetjes


  • 08 Februari 2007 - 15:57

    Bart Claeys:

    Hoi ellen

    ben blij dat alles goed gaat met je! Ik ga je verder volgen hoor vanuit Ghana! Groetjes aan de andere surinamers!

    Hou je goed!
    Sorry mijn tijd is op en alles werkt hier heel traag!

  • 10 Februari 2007 - 14:09

    Nele (Braet ;):

    hela meid, alles goed daar? ben blij dat je goed aangekomen bent! kzou zeggen amuseer je daar maar heel goed en hou die kindertjes maar goed in toom zodat ze goed luisteren naar je enne die interesse da zal der zowiezo wel zijn eh met jouw lessen. bij jou zullen ze wel vol interesse luisteren. doe het maar goed daar, het lukt je wel !!

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

16 April 2007

Te land, te water en straks in de lucht!

30 Maart 2007

Kinderboekenfestival

22 Maart 2007

Awarradam

14 Maart 2007

Brownsberg

09 Maart 2007

Dag Charlesburg
Ellen

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Vietnam-Nepal-India(?)

Actief sinds 03 Okt. 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 36993

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2008 - 12 Maart 2009

Zuidoost-Azië

01 Februari 2007 - 24 April 2007

Suriname

Landen bezocht: